h

h
Niet alle produkten zijn in alle Mitra slijterijen te koop en voor sommige artikelen geldt op = op

dinsdag 1 december 2009

Winterbier: Dobbelpalm


Al 62 jaar op rij rond deze tijd van het jaar kan je weer Dobbel Palm drinken, het eindejaarsbier van Palm dat een beetje donkerder en zwaarder is dan de gewone Palm. De grootste familiale en onafhankelijke brouwer van dit land maakt er nog steeds een erezaak van om het feestbier Dobbel Palm aan te bieden voor dezelfde prijs als Speciale Palm.

Alfred Van Roy, begin dit jaar op vijfennegentigjarige leeftijd overleden (zijn bier kon dus niet slecht zijn), begon er 62 jaar geleden mee. Hij creëerde het om de 200ste verjaardag van de brouwerij te vieren. Sedertdien werd het onafgebroken elk jaar rond half november aangeboden, en dit jaar is het opnieuw exclusief in 33 cl-flesjes én op vat verkrijgbaar. Dobbel Palm heeft nog wat meer "densiteit" gekregen, er kwam een half graadje alcohol bij zodat het bier nog aan volmondigheid gewonnen heeft. Het is een ideaal degustatiebier waarvan je toch wat kan wegzetten, want het blijft goed doordrinkbaar.

De Palm-cafés worden elk jaar weer "aangekleed" door de merchandisers van Palm, die deze weken speciaal bij de cafés langsgaan om ze vakkundig te voorzien van Palm-reclame (kerstbomen, lichtjes, viltjes?) zodat je weet dat kerst eraan komt. Bovendien maak je kans om de Palm-paardenkar tegen te komen in je stad, met de Brabantse boerenpaarden in kerstoutfit met rode kerstmutsen en dito dekens uitgerust. Het is de spirit die Palm zo succesvol maakte.

In de jaren zestig en zeventig zette het niet meer hectoliters om dan de stadsbrouwerij De Koninck, actief in hetzelfde segment van de amberbieren. Maar Palm kwam van onder de Steenhuffelse kerktoren uit, het veroverde provincie na provincie met zijn enthousiaste merchandiserteam. Palm was een leuk en smaakvol alternatief voor het gewone pilsje. Het veroverde ook Nederland, en kreeg op een bepaald moment uit handen van Jean-Luc Dehaene de "Gouden Klomp" van de export. De laatste jaren echter zijn de verkoopcijfers teleurstellend. De consument is dit soort bieren wat moe, en drinkt weer meer pils, abdijbier of Duvel (ook witbier kreeg klappen).

Palm was een antwoord op de Engelse bieren die ons land overspoelden na de oorlog. Het grote succes legde de brouwerij geen windeieren, maar nu moet ze het geweer van schouder veranderen. Dat doet ze ook met het tapmaster- en master beers-concept, een volledig gamma van speciaalbieren. Maar de biermarkt is cyclisch en steeds in beweging. Misschien komen de Palm-hoogdagen wel terug? (Ben Vinken)
BRON: DE MORGEN.BE

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen