h

h
Niet alle produkten zijn in alle Mitra slijterijen te koop en voor sommige artikelen geldt op = op

woensdag 27 oktober 2010

Hoe lang kan ik mijn drank bewaren?

Na het openen van een fles gedistilleerde drank vervliegen bepaalde smaakcomponenten waardoor, na een bepaalde tijd, de smaak verandert. Bewaart u de geopende fles heel lang, dan kunnen de smaakcomponenten met elkaar reageren, waardoor er ook een andere smaak ontstaat.

Lang houdbaar

(minimaal 3 jaar): Jenever, Korenwijn, Brandewijn, Wodka, Rum, Cognac, Whisky, Vieux, Gin

Minder lang houdbaar

(minimaal 1 jaar): Berenburg, Bitters, Likeuren

Beperkt houdbaar

(minder dan 1 jaar): Fruitproducten (o.a. Bessenjenever) of dranken met roomtoevoeging, zoals Baileys.

T.H.T. producten (Tenminste Houdbaar Tot): producten waarvan de uiterste gebruiksdatum op de verpakking wordt vermeld. Bijvoorbeeld de premix in blikverpakking Sonnema-cola.

Bij overschrijding van bovengenoemde houdbaarheidstermijnen zijn de producten nog steeds geschikt voor consumptie. De smaak kan echter veranderd zijn.

Bron: UTO

118 opmerkingen:

  1. Ik zocht via Google op mijn vraag : hoe lang kan ik een geopende fles vieux bewaren?
    En kwam op deze site: perfect, want mijn vraag wordt hier duidelijk beantwoord.
    Ik heb 3 jaar geleden voor mijn verjaardagsbezoek een fles gekocht maar er zijn maar een paar glazen uit dus ik zet 'm weer weg tot 6 juli 2012! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. idd hier nog 1 vodka gekregen van poolse chauffeur van 2 jaar oud ongeopend durfde het eerst niet aan maar man wat lekker zeg !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dank voor deze informatie, bij aanschaf vergeten aan de slijter te vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hoe lang ken ik een gesloten fles sonnema berenburger bewaren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik heb een fles bruine bacardi staan, ongeveer 6 jaar geleden gekocht.
    Kan ik deze drank nog drinken en aan mijn gasten schenken ?
    Alvast bedankt voor de reactie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt! Ik had aardig wat ingeslagen gister, maar het is niet opgekomen.. En heb geen zin om elk weekend wat te drinken!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En een geopende fles Martini Rose? Hoelang kan ik die bewaren? Hij staat in de koelkast en is mer aluminiumfolie afgedekt, want ik had niks beters in huis..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik neem aan dat je de mousserende Martini bedoeld, die is niet zo lang houdbaar, de bubbels verdwijnen.
      Als je de vermouth rosato bedoeld, die is langer houdbaar.

      Verwijderen
  8. hoe lang kan ik een geopende fles baileys bewaren..
    en kan ik die gewoon donker in een kast bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Baileys is de enige roomlikeur die de smaak garandeert voor 2 jaar vanaf de datum van aanmaak, geopend of ongeopend, al dan niet in de koelkast bewaard, indien bewaard buiten het bereik van direct zonlicht en bij temperaturen van 0 tot 25 graden Celsius.

      Verwijderen
  9. Ik een geopende fles bacardi rum...die staar er al 2 jaar ofzo.....kan ik die nog drinken.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hai, ben aan het opruimen...hoelang is een ongeopende Martini Rose houdbaar (mousserend) December 2012 gekocht.
    Een fles Maschino Prosecco (mousserend)
    Een fles Freixenet Cava cordon negro (mousserend)
    Ben geen wijn/drank kenner.
    Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze zijn alle drie nog drinkbaar, maar ik zou ze niet veel langer bewaren dan komende zomer. Drink lekker op en geniet!

      Verwijderen
  11. Hoelang en waar kan ik het best mijn martini bianco bewaren (geopend)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In het donker en licht gekoeld. Maak hem op met Prosecco, 1 op 1 in een wijn glas met ijsklontjes, een heerlijke Royale. Je kan hem redelijk lang bewaren, maar het zijn kruiden, dus de smaak wordt minder.

      Verwijderen
  12. Ik heb een geopende fles oranje bitter. hoe lang kan ik deze bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fruitbitter kan je lang bewaren, maar smaak wordt minder. Tip: drink hem met de voetbalwedstrijden van Oranje, dat brengt geluk!

      Verwijderen
  13. Een geopende fles sambuca van 18 jaar geleden smaakt ook nog prima!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. een geopende fles martini bianco hoe lang blijf dat goed

    BeantwoordenVerwijderen
  16. En geopende fles rum en kirsch staat meer dan 10 jaar? Evenals ongeopende Vieux en raki?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het goed bewaard is.Van de Kirsch kan de smaak minder geworden
      zijn. Ongeopend mag geen probleem zijn.

      Verwijderen
  17. Een fles Sonnema Beerenburg is bevroren in de vriezer! Hoe kan dat nou? Jagermeister zet ik ook altijd in de vriezer.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ongeopende bacardi razz, 6 jaar oud. Kan ik deze nog nuttigen?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hoelang kan een ongeopende fles Martini Bianco bewaard worden? De kleur van deze vermouth is sterk verkleurd, donkerder geel geworden. De flessen hebben een aantal jaren in een donkere kast gestaan. Kan dit nog geserveerd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De kruiden zullen hun werk gedaan hebben. ik zou het niet riskeren en voor die paar euro een nieuwe fles kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik heb nog 2 flessen Cava (Copa Sabia en een Freixenet Rose) gevonden in de kelder, beide volgens mij eind 2012 gekocht als ik het mij goed herrinner. Zijn deze nog lekker???? De Copa Sabia heeft gelegen en de Freixenet staat rechtop.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Vond nog een half flesje amaretto 28% en half flesje crème de cacao van 24% beide jaartje of 7 oud. Weet niet of ik hier nog een sterk koffertje durf te maken??.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De alcohol zit er nog in, misschien dat de smaakjes zijn afgevlakt.

      Verwijderen
  23. Een vraagje: we hebben hier een ongeopende fles Le Montferrine ASTI staan. Deze staat er al ruim een jaar buiten de koelkast in daglicht. Er staat geen verloopdatum of zoiets op. Is deze nog goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zou niets mis mee moeten zijn. In de koelkast zetten en 's avonds openen. Voortaan elke week een flesje bubbels nuttigen.

      Verwijderen
  24. Ik heb een aangebroken fles ouzo gekregen minstens 5 misschien wel 8 jaar oud. Hij ruikt nog prima. Is dit nog te drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De ouzo zou gewoon te drinken moeten zijn. Hangt een beetje af van de bewaaromstandigheden.

      Verwijderen
  25. ik heb een fles bacardi razz die al 2 jaar openstaat in de koelkast. Kan ik deze nog drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan de Razz nog drinken, misschien dat hij wat afwijkt van zijn originele smaak.

      Verwijderen
  26. Wodka en rum blijven in principe dus lang houdbaar, fruitoge dranken minder lang vanwege de smaak.
    Hoe zit dit precies als ik bijvoorbeeld wodka met fruit mix? Afgelopen zomer bramen en rode bessen uit de tuin gehad en 3 maanden op wodka laten trekken. Het was vrij weinig dus de wodka is inmiddels alweer op maar als ik aankomend jaar meerdere flessen aanmaak hoe zit het dan met het bewaarproces? De bessen gaan na 3 maand er weer uit dus hou in principe alleen het filtraat over.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Ik maak zelf ook regelmatig vruchtenlikeuren op basis van wodka. En ik vind na twee jaar dat ze toch wat bitter worden. Misschien tekort suiker, maar in ieder geval ik probeer ze voor de volgende oogst op te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Tia Maria twintig jaar oud minstens, bewaard in tropisch klimaat. Is dat nog drinkbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geen idee, lekker laten staan en een nieuwe kopen om op te drinken.

      Verwijderen
  29. Hoe lang kan je een aangebroken fles bessen bewaren en moet dit in de koelkast?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je bewaart het donker en koel. Bessen kan je niet te lang bewaren, wordt ietwat bitter. Zeg 1 jaar.

      Verwijderen
  30. We gaan een tijdcapsule maken voor mijn ongeboren petekind... deze mag over 18 jaar pas geopend worden... wil daar een fles drank in stoppen die van 2015 is en 18 jaar goed blijft... wat kan ik hier voor gebruiken??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U kunt hiervoor whisky of cognac gebruiken. De drank ontwikkelt zich niet verder in de fles, maar blijft wel goed.

      Verwijderen
  31. Goedemiddag,
    Een ongeopende fles Beerenburg, van 18 jaar oud, is de inhoud nog drinkbaar?
    'k Hoor graag, Maaike

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gerijpte Beerenburg, maar 18 jaar, wow, dat is een mooie leeftijd. Gewoon proberen, zitten kruiden in, maar in zijn geheel,moet ie zachter worden.

      Verwijderen
    2. Dank voor het antwoord, we hebben enthousiast de fles geopend en geprobeerd, maar helaas. Het was zo bitter geworden. Echt niet meer te drinken. Fles dus maar leeggespoeld.
      Kan het aan het jaar van productie liggen? Maaike

      Verwijderen
    3. Blijkbaar is deze drank niet zó lang houdbaar. Ligt niet aan het produktiejaar.

      Verwijderen
  32. Fles 43 openmaken ..vreemde constructie

    BeantwoordenVerwijderen
  33. Hoe lang blijft een flesje oranjebitter goed. Is ongeopend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet het niet.
      Is afhankelijk van de wijze van bewaren.
      Maar niet onbeperkt, op den duur wordt de Oranjebitter ondrinkbaar, gewoon proberen.

      Verwijderen
  34. Mijn tante vond nog een ongeopende fles kirsch van 1990. kan ze deze nog gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
  35. Er zit kers in, ik weet niet hoe die ontwikkeld is, kan wat bitter geworden zijn.
    Proberen of anders een nieuw klein flesje kopen, zo'n Flacon de Cuisine.

    BeantwoordenVerwijderen
  36. Ik heb een fles Smirnoff 3 jaar geleden geopend en op kamertemperatuur bewaard. Is deze nog goed?
    en de licor 43, geopend na 2 jaar ook nog goed (bewaard op kamertemperatuur)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Smirnoff is zeker nog goed, met Licor 43 is het ook van belang of het in daglicht heeft gestaan.

      Verwijderen
  37. Ik ga naar een festival en wil met een camelbag whiskey cola binnensmokkelen. Om deze zolang mogelijk fris te houden had ik gedacht de whiskey cola in te vriezen... Is dit mogelijk om whiskey cola in te vriezen zonder gevolgen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wil je het in de camelbag in vriezen? Dat is het meest riskante denk ik.

      Verwijderen
  38. Heey, ik wil als kado voor een baby een fles drank geven, zodat ie over 18 jaar pas open mag.
    wat kan ik het beste geven? Port, cognac, whiskey of zoiets?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Port, cognac, whisky of zoiets. Als het maar kwaliteit is. Port kan wat riskant zijn, met whisky en cognac zit je save.

      Verwijderen
  39. Flesje Kaluha van Ruim 3 jaar oud, lijkt nog drinkbaar, maar is dat ook zo?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je wordt er niet ziek van, maar de smaak kan enigszins verandert zijn. Heeft ook te maken met de bewaaromstandigheden.

      Verwijderen
  40. Fles jillz van 2012 ongeopend, kan ik die nog drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat een tht datum op, laag alcoholisch,de smaak is verandert, weggooien en een nieuwe kopen.

      Verwijderen
  41. Twee jaar geleden heb ik een fles Amaretto gebruikt om Tiramisu te maken. Heb nog een halve fles en wil ik graag weten of ik deze fles nog altijd kan gebruiken om weer Tiramisu te maken voor de kerst?

    BeantwoordenVerwijderen
  42. Heb een fles niet aangebroken fles Boswandeling,hoelang is dat houdbaar?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Boswandeling is een cream, dus niet onbeperkt houdbaar.

      Verwijderen
  43. Paar weken geleden mijn fles Sonnema Beerenburg geopend. Na de 1e slok ging ik meteen over mijn nek en de fles is nog geen jaar oud. De geur was anders en het smaakte ook heel anders. Dus ben het niet eens met wat hier boven staat.. Naar mijn mening kan Sonnema Beerenburg maar MAXIMAAL 1 jaar houdbaar zijn, dan wel ongeopend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb vanavond een fles van zeker 4 jaar oud geopend! En smaakt nog prima!

      Verwijderen
  44. Ik heb een ongeopende fles gin al 15 jaar op een donkere koele plaats staan.
    Kan ik deze fles gin nog gebruiken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gin wordt gemaakt van kruiden, kan zijn dat de smaak veranderd is.

      Verwijderen
  45. Heb jillz % hoelang nog houdbaar na verstrijken datum

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jillz is kort houdbaar, dus niet te lang, hangt af hoe het bewaart is.

      Verwijderen
  46. Hoi, ik heb zo'n piña colada cocktail van Coppa in de koelkast, ik denk zo'n 8-10 maanden open. Kan ik dit nog drinken??

    BeantwoordenVerwijderen
  47. Ik heb een fles Samos Vin Doux gekregen uit 2007, ongeopend. Hoelang blijft dessertwijn ongeopend goed?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel lang, in de winkel is de fles van 2010.
      Maar ik zou er snel van gaan genieten.

      Verwijderen
  48. Ik heb een fles Samos Vin Doux gekregen uit 2007, ongeopend. Hoelang blijft dessertwijn ongeopend goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  49. Een geopende fles citroen jenever van 20 procent is hoelang houdbaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan hem heel lang houden maar het is een citroenprodukt, na opening wordt de smaak na contact zuurstof langzaam minder.

      Verwijderen
  50. ik heb een fles jagermeister , die is al meer dan 25 jaar oud , ik nipte eraan en het was goed , niet zeur , ik ben geen jagermeister drinker maar het alcohol is er nog niet van af , moet ik het bewaren in de diepvries of koelkast

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat je lekker vindt. Je bewaart Jägermeister niet voor de houdbaarheid in de koelkast/vriezer, maar voor je favoriete smaak.

      Verwijderen
  51. Hoi, ik heb een paar gesloten flessen Malibu, El picu blue curacao, bacardi, Grants en Safari.Ook heb ik een geopende fles Safari en El picu pisang ambon. Allemaal uit 2014. Welke is nog drinkbaar en welke niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo,
      Sorry dat het antwoord zo lang op zich heeft laten wachten.
      Alle dichte flessen zijn gewoon nog goed.
      En ook de twee geopende zijn wsl nog goed, hangt een beetje af van de opbergplaats, het kan zijn dat de smaak iets is veranderd.

      Verwijderen
  52. ik heb een gesloten 2008 flesje Wodka Plus citroen alc. percentage van 5.0% kan ik die nog drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is wel heel licht in de alcohol.
      Geen risico en koop een lekkere limoncello.

      Verwijderen
  53. we hebben een bokaal zelfgemaakte advocaat van 7jaar oud gekregen ,heb ervan geproefd en de smaak is allesinds nog heel lekker maar is het nog safe voor deze te consumeren?

    BeantwoordenVerwijderen
  54. hoi hoi ik heb hier nog een grote magnumfles van louis perdrier brut blanc ,,ligt al 12 jaar plat in een houten dichte kist...is deze nog drinkbaar kan ik die nog langer bewaren ?

    BeantwoordenVerwijderen
  55. hallo, ik heb hier nog een geopende fles fireman van zo'n 2 jaar oud, is deze nog te drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  56. hoe lang is een geopende fles berenburg nog goed?

    BeantwoordenVerwijderen
  57. Ik heb een fles Sheridan's coffee liqueur en een fles Strothmann karamell sahne. Beide al enkele jaren oud, maar staan in een donkere kast. Zijn die nog te drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  58. hallo, een vriendin van mij had afgelopen weekend een feestje gegeven en had in frisdrankflessen mix van long island ice tea en gin tonic gemaakt (beide vrij sterk) maar ze had nog veel over en vroeg of ik het nog wou voor mijn feest aangezien die over 2 weken is. is dit gemixt nog goed te bewaren en kan ik dit nog schenken op mijn feest?
    alvast bedankt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  59. Heb nog een ongeopende fles Chartreuse geel 40-% alcohol (kleur in de loop der jaren verdwenen) van de Kartuizer monniken in de buurt van Grenoble. Is deze nog drinkbaar (hoog alcoholpercentage)

    BeantwoordenVerwijderen
  60. Is een geopende fles Noilly prat na ca 5 jaar nog te gebruiken?
    Graag respons

    BeantwoordenVerwijderen
  61. Hoe lang kan een geopende fles smirnoff ice bewaren???

    BeantwoordenVerwijderen
  62. Mensen die maar ¨geniet¨ tegen anderen zeggen, willen die zichzelf beetje in gading bij anderen glijen? Vraag ik me altijd af. Maar bedankt, vroeg me af of geopende jenever paar maanden kon.

    BeantwoordenVerwijderen
  63. Ik heb nog een fles schrobbeler van 2 jaar geleden en flugel van 2 jaar geleden is dat nog goed ?

    BeantwoordenVerwijderen
  64. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  65. Ik heb nog een fles wodkeplus roodfruit hier staan in de kelder vanuit 2007 er staat een houdbaarheidsdatum op maar dat staat op alles. Kan ik dit nog drinken? En als je het niet kan drinken word je ziek of wat gebeurt er dan?

    BeantwoordenVerwijderen
  66. Hoe lang na datum kan/mag Bacardi Breezer geconsumeerd worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  67. Hoe lang kan je Mirto likeur bewaren na opening?

    BeantwoordenVerwijderen
  68. Hallo Ik heb een grote fles freixenet gordon negro ongeveer 2 jaar oud en hij staat rechtop. Niet open geweest. Is die nog te drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  69. Citroenbrandewijn, klein jaar geopend in de koelkast, nog veilig om te drinken??

    BeantwoordenVerwijderen
  70. Hallo bij de verhuizing vond ik een ongeopende fles malibu van 16 jaar geleden. Kan ik deze nog drinken?

    BeantwoordenVerwijderen
  71. Ik heb nog een fles coppa cocktail met een patroon uit 2010, een jaar of drie geleden gewonnen op een bridgeavond en bewaard in de koelkast. Een mix van Triple Sec, cranberrysap, limoensap en premium Vodka. Kan ik die nog drinken na openen?

    BeantwoordenVerwijderen
  72. Hallo, hoe lang kan een geopende fles trojka worden bewaard en een ongeopende fles passoa?

    BeantwoordenVerwijderen
  73. hallo ik heb een vraagje ik heb een halfe fles advocaat staan die heb ik open gemaaktop31 12 2017 is dat nog goed

    BeantwoordenVerwijderen
  74. Hoi, hoe lang kan een geopende fles Bacardi Superior bewaard worden? Verder heb ik nog een geopende fles Cachaca en Tequila staan. Kan ik die onbeperkt bewaren?

    BeantwoordenVerwijderen
  75. Goedemorgen,

    Ik heb gisteren op een veiling 5 ongeopende flessen Drambuie van 50 jaar oud gekocht.

    Ik neem aan dat deze nog gewoon drinkbaar zijn, toch? Hopelijk misschien zelfs lekkerder?

    BeantwoordenVerwijderen
  76. Ik heb een fles ouzo. Een uit een nog bruine fles met zeer oud etiket. Geen datum erop maar deze kan van tussen de jaren 60 & 80 komen. Zou dit nog te drinken zijn? 40 a 60 jaar later?

    BeantwoordenVerwijderen